24 stycznia 2019

Bilans zmian instytucjonalnych. Polska oświata w okresie transformacji

Bilans zmian instytucjonalnych. Polska oświata w okresie transformacji / Mikołaj Herbst [et al.]. - Warszawa : Instytut Badań Edukacyjnych, 2015. - 65 s. 

Celem niniejszego raportu jest omówienie wybranych reform instytucjonalnych, jakie zaszły w polskiej oświacie między 1989 a 2015 rokiem. Wybór jest konieczny, gdyż szczegółowych zmian zaszło bardzo wiele, a tylko o niektórych można powiedzieć, że mają fundamentalny wpływ na dzisiejsze działanie  systemu. Tematyka  raportu  jest  skoncentrowana  na  trzech  najważniejszych,  obok  rzecz  jasna uczniów szkół, interesariuszach oświaty w Polsce. Pierwszy rozdział jest zatem poświęcony decentralizacji edukacji i roli samorządów terytorialnych w polskim modelu zarządzania oświatą. Drugi rozdział omawia cechy i przemiany obowiązującego w Polsce modelu kształcenia, zatrudniania i motywowania nauczycieli. Rozdział trzeci jest poświęcony kluczowym narzędziom kontroli i koordynacji
edukacji, które pozostają w rękach państwa: podstawie programowej, nadzorowi pedagogicznemu oraz egzaminom zewnętrznym.

(wg wstępu do raportu)