19 lipca 2019

Szkolne talenty Europy u progu zmian

Szkolne talenty Europy u progu zmian : polscy uczniowie w najnowszych badaniach międzynarodowych / Maciej Jakubowski, Krzysztof Konarzewski, Marek Muszyński, Marek Smulczyk, Piotr Walicki. - Warszawa : Fundacja Evidence Institute ; Związek Nauczycielstwa Polskiego, 2017. - 121 s.

Raport podsumowuje wyniki ostatnich badań PISA, TIMSS oraz PIAAC. Badania PISA i TIMSS to największe badania umiejętności uczniów na świecie. Swoim zasięgiem obejmują wszystkie rozwinięte gospodarki świata. Badanie PIAAC to jedyne międzynarodowe badanie umiejętności dorosłych. PISA bada, na ile 15-letni uczniowie potrafią zastosować do rozwiązywania problemów wiedzę i umiejętności wyniesione ze szkoły. W PISA 2015 badano przede wszystkim rozumowanie w naukach przyrodniczych, a także umiejętności matematyczne i rozumienie tekstu. TIMSS bada osiągnięcia szkolne w matematyce i przyrodoznawstwie. W 2015 roku w Polsce badanie objęło 10-letnich uczniów w 4 roku nauki w szkołach podstawowych. Badanie PIAAC realizowane było w Polsce w 2011 i 2012 roku i objęło osoby w wieku 16-65 lat. Badano rozumienie tekstu, rozumowanie matematyczne oraz korzystanie z technologii informacyjno-komunikacyjnych.

(opis z rozdziału raportu pt. Podsumowanie najważniejszych wyników)