PISA 2018. Czytanie, rozumienie, rozumowanie / pod red. Michala Sitka, Elżbiety Barbary Ostrowskiej. - Warszawa : Instytut Badań Edukacyjnych, 2020. - 256 s.
Wyniki badania PISA upublicznione zostały w Polsce i na świecie 3 grudnia 2019 r.
Wtedy opublikowane zostały pierwsze tomy raportu międzynarodowego oraz przedstawiono najważniejsze wyniki uzyskane przez uczniów w Polsce. W tej książce przedstawiono po-głębioną analizę danych uzyskanych w badaniu, która opiera się nie tylko na analizach statystycznych, ale też wieloletnim doświadczeniu autorów poszczególnych rozdziałów z poprzednich edycji badania. W badaniu PISA wiele z zadań wymaga od uczniów sformułowania krótkiej odpowiedzi lub jej uzasadnienia, co daje często bardzo dobry wgląd w sposób rozumowania ucznia czy rodzaj popełnianych błędów. Praca nad analizą odpowiedzi udzielanych przez uczniów jest ważnym doświadczeniem uzupełniającym wnioski dotyczące słabych i mocnych stron uczniów wynikające
z analiz ilościowych.
(opis zaczerpnięty ze wstępu publikacji)